Portet Maarten Mostert voor Sinfonietta

Portet Maarten Mostert voor Sinfonietta maandag 15 oktober 2018
Portret Maarten Mostert

Maarten Mostert speelt niet alleen cello in Amsterdam Sinfonietta vanaf het allereerste begin, hij is tevens één van de oprichters van het strijkorkest. Hij vertelt enthousiast over de spannende beginjaren, hij is trots dat Sinfonietta nog altijd succesvol is en hij ziet uit naar de zevende editie van de Cello Biënnale Amsterdam, het festival dat hij in 2006 in het leven heeft geroepen.

Het is al meer dan dertig jaar geleden dat Maarten Mostert met een groep enthousiaste musici een strijkorkest vormde. Maarten: ‘Er was geen geld en de organisatie liep vanuit mijn huis. Nou ben ik helemaal niet zo’n administratief wonder en ik had ook nauwelijks verstand van computers, dus alle wanden stonden vol met schoenendozen vol met paperassen. We gedroegen ons als een beginnend strijkkwartet: we repeteerden eindeloos lang zonder dat we iets verdienden en dat zagen we als investering in ons nieuwe ensemble. Na de eerste jaren van experimenteren gaven we in 1988 ons eerste concert als Nieuw Sinfonietta Amsterdam onder leiding van de Russische dirigent Lev Markiz. Altvioliste Els Goossens was er toen ook al bij en snel daarna volgden Ernst
Grapperhaus, Michiel Weidner en Petra Griffioen. Wij zitten alle vijf nog altijd in het orkest, maar er waren ook veel musici die het niet zo lang hebben volgehouden. Vooral in de beginjaren was het verloop groot. Niet iedereen kon de traditionele Oost-Europese aanpak van Lev Markiz waarderen en daarnaast kozen veel musici toch liever voor de veiligheid van een vaste baan. De groep musici die overbleef bestond uit ware liefhebbers die het orkest écht tot een succes wilden maken. Die mentaliteit leeft nog altijd bij de huidige orkestleden, die voor een groot deel al ruim twintig jaar in het orkest zitten.’


Lees hier het hele interview